Pages

Wednesday, May 21, 2014

Petua Supaya Lekas Mendapat Teman Hidup


Cik Siti Online

Petua Supaya Lekas Mendapat Teman Hidup


love cat-teman hidup

Umur makin meningkat, lilin di kek harijadi makin bertambah tiap tahun  dan orang sekeliling mula bertanya "bila nak kahwin?" Pasti tertekan bukan? Pasti ada sedikit perasaan cemburu apabila melihat sahabat baik atau teman sekeliling sudah berjumpa kekasih hati.

Apa yang lebih membuatkan kita terasa apabila teman-teman yang memiliki pasangan ini sudah merancang untuk melanjutkan hubungan cinta mereka hingga ke gerbang perkahwinan sedangkan diri kita masih lagi solo dan terus setia menanti teman hidup yang tak kunjung tiba.

Pada artikel kali ini, cik siti ingin berkongsi beberapa tips atau panduan yang boleh dijadikan rujukan kepada anda supaya lekas mendapat teman hidup. Selain dari doa yang tak putus-putus, dengan berkat usaha yang berterusan pasti akhirnya akan membuahkan hasil. Tidak salah sekiranya kita mencuba.

1. Jangan mencari kesempurnaan

Mengapa kita sukar mendapat jodoh? Puncanya mungkin disebabkan kerana kriteria jodoh yang kita cari terlalu sempurna. Kita ingin jodoh yang hensem/cantik, berpangkat, keturunan baik-baik dan beriman. Keinginan macam itu memang tidak salah, tapi jika hal tersebut dijadikan syarat untuk mencari jodoh maka kita telah menyulitkan diri sendiri.

Itulah sebabnya Rasulullah mengatakan jika kita tidak dapat memperoleh semuanya, maka pilihlah yang agamanya paling baik. Hal itu bermakna mungkin saja jodoh kita orang yang miskin, tidak berpangkat, bukan keturunan orang baik, akan tetapi kita perlu menerimanya asalkan memiliki agama/akhlaq yang baik. Jangan kita menginginkan kesempurnaan dari orang lain, sedangkan diri kita tidaklah sempurna.

2. Memperluas Pergaulan

Dengan pergaulan yang luas kita lebih banyak mendapatkan pilihan. Seringkali jodoh itu datang bukan dari perkenalan langsung, tapi dari kenalan teman kita. Itulah gunanya pergaulan yang luas. Ibarat seorang nelayan yang menebarkan jaringan yang luas untuk mendapatkan ikan yang lebih banyak.  Tapi harus diingat kita digalakkan memperluas pergaulan tapi harus ada batas dalam pergaulan antara jenis lawan.

3. Jangan Memaksa Diri Untuk Menerima Cinta

Jika kita berharap agar mendapat cinta yang sejati, maka jangan terlalu memaksa diri menerima cinta seseorang jika kita tidak yakin boleh menerima seadanya cinta tersebut. Cinta tetap akan hadir dalam hidup walau selama mana kita menunggu. Jangan sesekali menerima cinta seseorang disebabkan terpaksa atau tiada pilihan kerana itu akan menunjukkan diri kita sangat terdesak untuk mendapatkan cinta atau teman hidup.

4. Tidak Perlu Membandingkan Diri Dengan Orang Lain

Terdapat segelintir wanita masa kini gemar membuat perbandingan diri mereka dengan orang lain.  Setiap wanita yang diciptakan Tuhan memiliki keistimewaan tersendiri. Jadi, tidak perlu gusar sekiranya lambat mendapat jodoh kerana setiap makhluk yang hidup di muka bumi ini dijadikan berpasang-pasangan untuk saling melengkapi. ? Belajar dulu mencintai diri sendiri baru pikir mencari cinta orang lain. Dengan mencintai diri sendiri akan membuatkan kita merasa lebih yakin dan secara automatiknya dengan izin Tuhan cinta sejati akan datang dengan sendirinya.

5. Bersederhana Dalam Penampilan

Berpenampilan cantik dan elegan pasti akan membuatkan kita kelihatan menawan pada pandangan mata sang lelaki, namun tidak perlu berlebih-lebihan sehingga sanggup membazir wang ringgit. Jadilah diri sendiri kerana cinta yang tulus dan suci akan menerima diri kita seadanya.

6. Nikmati Waktu Sebaik Mungkin

Tidak kira betapa sibuknya kita hari ini, nikmatilah waktu  sebaik mungkin. Luangkan masa bersama teman-teman dengan melakukan perkara yang diingini. Tidak siapa pun tahu apa akan berlaku  pada 5 atau 10 tahun akan datang kerana masing-masing telah berkeluarga dan tinggal berjauhan. Selain dari teman-teman, sibukan diri anda dengan melakukan aktiviti bermanfaat bersama keluarga tercinta. Luangkan masa bersama ibu bapa atau adik-beradik dengan melakukan aktiviti yang boleh mengeratkan lagi hubungan sesama ahli keluarga.

Bukan susah pun untuk dapatkan teman hidup jika kita rajin berusaha. Semoga dengan adanya panduan ini dapat membantu menjayakan misi anda memburu jodoh.



0 comments:

Post a Comment