Pages

Saturday, May 17, 2014

10 Barang Yang Kanak-kanak Selalu Telan


Cik Siti Online

10 Barang Yang Kanak-kanak Selalu Telan

‪السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

magnet dalam perut bayi

Bayi sering menggunakan mulut mereka untuk belajar tentang benda baru,dan mereka mula memasukkan  apa-apa sahaja ke dalam mulut mereka bermula usia 6 hingga 9 bulan, apabila mereka membangunkan keupayaan untuk mencengkam. Kewaspadaan adalah kunci utama untuk ibu bapa.

Di sini Cik Siti senaraikan barang-barang yang bayi selalu tertelan, disamping cara untuk mengelakkan masalah pada masa akan datang.

1. Duit Syiling

Mengapa menelan syiling begitu biasa untuk kanak-kanak ? "Syling mudah dijumpai, " Dr Jana menerangkan. Untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini , simpan barang  atas rak yang tinggi.

2. Barang Kemas

Tindik telinga bayi menyebabkan kebanyakan bayi tercekik. Ramai ibu bapa tergesa-gesa untuk memakaikan anak-anak barang kemas. Seeloknya pakaikan mereka anting-anting  bila mereka telah besar sedikit.

3. Butang

Kanak-kanak cepat membesar jadi ibu bapa perlu membeli lebih kerap pakaian, yang menjelaskan mengapa ibu bapa suka membeli pakaian yang lebih murah. Tetapi  risiko yang lebih besar menanti anak anda kerana jahitan yang tidak kemas memungkinkan butang  tertanggal dan terus menelan seperti Jellybean.

4. Pil

Meninggalkan suplemen dengan mangkuk sarapan anda atau meletakkan dua Excedrin di kaunter bilik mandi adalah perkara biasa bagi kebanyakan pasangan. Tetapi kebanyakan kemalangan berlaku dari  "apa-apa yang cenderung untuk dibiarkan duduk di dalam jangkauan bayi, " kata Dr Jana.

5. Bateri

Bateri butang yang terdapat dalam jam tangan , kamera, dan alat bantuan pendengaran adalah yang paling biasa dimakan. Oleh kerana bersaiz kecil, bayi mendapati bateri ini mudah ditelan. Oleh kerana ianya bertoksik , bateri terperangkap dalam esofagus atau perut boleh menyebabkan kakisan dinding lapisan usus , membiarkan bakteria usus memasuki perut dan menyebabkan muntah darah dan maut.

6. Rambut

Kanak-kanak menggulung dan bermain dengan rambut mereka, dan beberapa memasukkannya ke dalam mulut mereka, dia memerhati . Sesetengah kanak-kanak menjumpai segumpal rambut, atau koleksi rambut dalam perut, yang doktor mesti buang melalui pembedahan..

7. Magnet

Magnet kecil boleh menjadi longgar dan tidak sengaja ditelan. Hubungi doktor dengan segera jika anda mengesyaki anak anda telah menelan magnet. Jika magnet pecah dalam badan dan masuk ke dalam perut, bahagian-bahagian yang pecah boleh menarik ke arah satu sama lain dan mewujudkan satu lubang di dalam perut dan usus dinding.

8. Paku , Skru & Klip Kertas

Berhati-hati dengan pengendalian alat kecil di sekeliling bayi anda. Paku, skru, dan klip kertas mudah jatuh dan cenderung untuk hilang dalam permaidani tebal. Jika tertelan, alat-alat logam yang tajam boleh menusuk atau terjebak dalam lapisan usus anak anda. Berhati -hati dan hubungi doktor anda atau dapatkan rawatan perubatan dengan segera sebaik sahaja anda mengesyaki tertelan. 

9. Makanan

Kekacang, biji benih, anggur, popcorn, ketulan daging,kerepek, dan lobak merah antara makanan yang menjadi punca utama bayi tercekik. Apa-apa yang cukup kecil untuk terperangkap dalam tekak berpotensi untuk menjadi punca tercekik. Kecil, objek keras seperti  kacang boleh terperangkap dalam saluran udara kanak-kanak, yang membawa kepada jangkitan.

10. Alatan Seni Kraf

Alatan seperti stapler, krayon dan Play-Doh juga boleh menjadi ancaman kepada anak anda. Kanak-kanak mudah tertarik pada benda yang berwarna warni. Untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini , simpan alatan atas rak yang tinggi setelah digunakan.

Senarai Semak Ibu Bapa 

1. Tahu gejala. 

Mencari tanda-tanda tercekik seperti batuk, tercungap-cungap, bunyi berdecit, dan kesukaran pernafasan. Jika anak anda tiba-tiba bercakap dengan suara yang parau. Tanda-tanda ini boleh menunjukkan  potensi tersumbat dalam saluran udara. Berhati-hati dan hubungi 911. 

2. Tentukan bahaya. 

Objek menghakis atau toksik seperti bateri, magnet, duit syiling, atau pil boleh menyebabkan masalah yang serius di dalam perut dan lapisan usus. Panggil 911 serta-merta. 

3. Memahami apa yang selamat. 

Menelan krayon, butang, dan Play-Doh mungkin tidak mengancam. Jika item tidak tajam, menghakis, atau  tidak menyebabkan tersumbat yang besar, ia boleh  melalui badan tanpa sebarang kesan negatif. Double check dengan doktor anda untuk kepastian. 

Pastikan bahawa bayi anda tidak mempunyai akses kepada permainan anak-anak yang lebih tua. Mengajar kanak-kanak lebih tua menyimpan mainan mereka dan bermain di kawasan di luar had kepada bayi. Anda juga mesti memastikan bahawa mana-mana permainan, anak patung, atau haiwan yang anda berikan bayi anda adalah selamat untuk beliau, tanpa bahagian-bahagian kecil yang mungkin longgar. 

Dan sekali lagi, adalah penting untuk anda dan semua penjaga atau pengasuh bayi anda untuk mengetahui CPR.


0 comments:

Post a Comment